lördag 2 januari 2010

Nya tekniker: Nålbindning och gaffelvirkning

Om jag nu inte får skaffa nytt material kanske jag skulle kunna ge mig på några nya tekniker. Under 2009 började jag med krokning (tunisisk virkning) och fastnade i den tekniken ett tag. Medan jag letade efter instruktioner för krokning fick jag förstås nys på en hel hög andra tekniker, som nålbindning, smygmaskvirkning, tvåändsstickning och gaffelvirkning.

Kollegan L-J berättade om hur han och hans syster försökt få rätsida på (jag gillar verkligen när handarbetstermer blir idiom) hur man nålbinder. Jag blev förstås lika nyfiken, så nu på morgonen har jag varit ute och kollat lite videor på YouTube.

Det förefaller verkligen vara lite olika bud om denna gamla teknik. I grunden går den i alla fall ut på att man har en lång ulltråd på en nål och att man i princip syr maskorna och drar igenom tråden helt. Då får man ett arbete där varje maska är låst och om en tråd går av i det färdiga plagget finns det ingen risk att plagget repas upp.

Här är en video som var den bästa jag sett hittills, men det finns som sagt många tekniker så jag tror det bästa är att titta på så många man kan och dessutom läsa på lite.



En annan källa till kunskap är Yle.fi. De har en instruktionssida som visar ett annat sätt att hålla tråden, med både video och bild-för-bild-instruktion. Dessutom har de en sida med gaffelvirkning.

Jag kanske inte sätter igång med det här direkt, och om någon av er läsare har bra tips om ställen på nätet där det finns bra instruktioner, så dela gärna med er bland kommentarerna.

/Maia

Inga kommentarer: