söndag 6 december 2009

Sticka en kalender

Jag har ju en funderingsjulkalender som bekant. Inte mycket jobb för dem som klickar sig in där. Bara att läsa och fundera.

Men det finns andra som sätter andra i arbete en liten bit i taget, dag för dag nu under julmånaden. Johanna_dw lägger varje dag ut en liten stickuppgift som man kan utföra. Och om vi gör det kommer vi att till sist, den 24 december, sitta där med våra färdiga projekt.

Utgångspunkten har varit 50 gram garn i vår favoritfärg och i grovlek som passar ungefär stickor 2,5. Man ska kunna sticka räta och aviga (eller som A säger vanliga och ovanliga maskor). Man ska kunna sticka snoddar (men det finns det instruktion till) och virka lösmaskor. Och så måste man ha ett antal säkerhetsnålar. Till sist ska man ha en gammal t-shirt eller något liknande som har nån färg som passar – och gärna kontrasterar mot – garnet.

Jag valde ett garn som jag haft liggande sedan ett par år. Det är mörkbrunt, vilket gör att jag nästan får nervsammanbrott när jag tappar räkningen, vilket jag allt gör ibland.

Såhär ser det ut idag, efter sex dagar:


Jag gissar på någon slags liten väska, men jag vet inte. Det är mest fodret som gör att jag gissar på detta.

/Maia

Inga kommentarer: