söndag 27 december 2009

Utmaning 2010 - tjuvstart

Efter kalenderstickningen blev det lite garn kvar. Garnet var egentligen menat att bli till ett par vackra stjärnstickade vantar för ungefär tio år sedan, men nu blev det bruna garnet ju en väska istället. Dessutom fanns det vita garnet kvar. Så idag invigde jag mitt projekt för 2010, det vill säga att göra slut på garnet som finns här i huset innan jag köper mer. Mina barn och min make stöder detta till fullo. Inte helt otippat.

Så idag, tredjedag jul 2009 började jag. Jag tog de två små nystanen med brunt och vitt garn och följde upp kalenderstickningens snoddtema i nederkanten på denna lilla basker. Jag virkade först 120 varv på en snodd med sju maskor och sedan tog jag upp maskor i snodden och stickade runt. Ränderna är sju varv breda. Intag var 20e, 19e, 18e maska, osv.


Eftersom jag fortfarande är en kompulsiv filtare så filtade jag förstås den glesvirkade baskern och nu sitter den på en skyltdocka och torkar.


Frågan är nu bara, kära nya och gamla läsare, vad kan man göra med de två små nystan som återstår. Hum, hum, hum. Det kommer att bli ett roligt kreativt år.

/Maia

Inga kommentarer: