söndag 13 december 2009

I skuggan av julkalenderstickningen

I och med att jag följer julkalenderstickningen hamnar jag runt på en väldig massa stickbloggar. Man klickar på en länk i kommentarslistan, sedan finns det länkar på den bloggen och så vidare och så vidare. Det är väldigt roligt och inspirerande. Inte minst hamnar jag ibland hos bloggare som tycks vara tvångsmässiga sock- och vantstickare. Och eja att jag vore som de!

Men idag räckte det i alla fall inte med att sticka lite rakt upp och ner på kalenderstickningen. Alla dessa glada bloggare med sina stickade fantastiska sockar och vantar med flätor på fick mig att ta tag i några nystan Eskimo, som är över efter Js krokade sjal (som jag ännu inte fäst trådarna på). Och det ska bli ett par vantar. Eller ett par muddar. Troligen ett par vantar.


Som ni ser blev det en fyrfläta på handryggen, som tog en lite oväntad vändning, men det är så svårt att ta upp att det får vara. Jag hämtade inspirationen från stickeri stickera stickeralla, som tar detta med flätor seriöst och lättsamt på samma gång.


På undersidan gör jag resårstickning med 1 avig 2 räta, men gör en liten minifläta av de räta. På handflatan blir det bara vanlig slätstickning. Vad tror ni? Vill J ha ett par vantar till sjalen?

/Maia

PS. Titta gärna in på min egen julkalender.

Inga kommentarer: