måndag 6 januari 2014

Ge-bort-mössa

Jag har funderat länge på en enkel mössa som jag kan sticka till nyfödda som behöver det. Det finns ju hundratals, om inte tusentals mönster, men så är det ju det att jag inte är så förtjust i mönster. Jag vill kunna komma ihåg utantill och få det som jag vill.




Här är en liten huvmössa som jag gjorde idag i Sju Bröder. Det gick åt 35 g. Stickor 3.50.

Det är 50m, dubbel resår och sedan rätstickning. I pannan går den ner lite, vilket jag fixade med korta varv varannan maska på de 20 mittersta maskorna, när jag gått över till rätstickning.

I slutet är det korta varv varannan maska över hela bredden, så att det blir en tipp. Jag maskade av med två maskor tillsammans så att jag slapp sy ihop.

I halsen hämtade jag upp 56m och stickade 2r2a. Snoddarna är på 3m.

Nu återstår att hitta en baby att prova på.

/Maia


- using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: