lördag 18 januari 2014

Elise och virkfastheten


Jag har börjat virka  en Elise från ett gratismönster i Ravelry, Elise shawl pattern by Ewan Plevinski. Eller närmare bestämt så har jag börjat två gånger.
Jag satt igår hemma hos Systern tillsammans med Brodern medan Svågern och Maken var på teater. I ett anfall av obeslutsamhet hade jag tagit med mig minst tre mönster och garn till fyra olika projekt. Typ.

Ett mönster var Elise. Jag hade sett den uppstickad på Online Stickcafé på Facebook och sett hur fin den blev blockad och utspänd, så jag plockade fram garn och rätt virknål (3) och på kvällen hos Systern drog jag igång.

Men jag tyckte att det blev lite för tätt. Inte för tätt för sjalen, men för tätt för att det skulle göra nån skillnad med blockning. Så idag tog jag ett nytt nystan och virknål 4 som jag hade hemma. 
Det syns ganska tydligt på bilderna hur olika storleken blev med olika virknål.

Jag tycker inte att det är så snyggt i närbild med virknål 4, men jag tror att det kan bli fint med blockning, medan det kanske inte skulle göra så stor skillnad med blockningen med virknål 3. Jag vill ha en lite skir sjal, och det finns möjligheter att det blir så. Vi får väl se.
Om jag hade virkat med ett ullgarn, vilket jag kanske testar nästa gång, så hade det nog sett ännu bättre ut från början. Men jag tror att det här bomullsgarnet, som inte har så mycket elasticitet och som har en ganska tydlig definition och inte filtar sig med sig självt i sjalen ger en annorlunda textur.
Det är alltså Søstrrene Grenes bomullsgarn som jag använder igen, i en senapsgul, lite vårlik färg. Det har blivit en del gult senaste tiden och en pigg talgoxe tjippade utanför fönstret i gryningen så det kändes som att det passade bra.
Systern vill att jag virkar kuddfodral till hennes nya soffa. Soffan är snygg, så man vet inte. Det kan hända.

/Maia
- using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: