lördag 8 februari 2014

Doolittle i Alpacka Classic

Jag tog tag i två nystan med Drops Alpacka Classic (som inte tillverkas mer) och prövade att göra en Doolittle i lite tjockare garn. På etiketten står det att man kan ersätta garnet med Angora-Tweed (finns det kvar?), Karisma och Merino Extra Fine. Särskilt det sista är jag lite sugen på. Karisma känns ganska tjockt i jämförelse.

Såhär blev resultatet. Jag stickade elva tippar, eftersom jag inte ville att garnet skulle ta slut.

Alpacka Classic har följande information på sig om någon vill testa med ett motsvarande garn: 
Stickfasthet: 10x10 cm = 21m x 28v
Vikt: 50 g = c:a 90 m
Rekommenderade stickor: 4
Handtvätt 30°
Färg 8903 (svart)
Jag använde inte stickor 4 utan tog istället 9, för att få den fluffiga effekten. Och det lyckades verkligen trots att garnet var lite tjockare.
Hela den färdiga sjalen vägde 70 g. Lätt som en fjäder.

/Maia





Inga kommentarer: