tisdag 2 december 2014

Vintervinge – publicerad

Och morgonen efter kvällen då jag lagt upp Tidblad på Ravelry så lade jag upp Vintervinge, som jag ju egentligen skapade först. Klicka här för mönster.

Den kom till under resan till Skåne som M, A och jag gjorde i somras. En riktig bilstickning. Den första var av tvåtrådigt ullgarn som jag hade liggande. Den fick vännen H sedan.

Sedan stickade jag två till. En i ljusbrunt som kära M fick som present i efterhand på 70-årsdagen, och en av hemspunnet garn som Herden fick, hon som gett mig ullen (från fåret Ulla!).



Jag har låtit ett gäng underbara stickare teststicka mönstret, så det är väl beprövat.  Själv stickade jag ytterligare en,  i Kauni effektgarn, för att kunna lägga upp exakta mått. Jag hade ju givit bort alla de andra vintervingarna.

Sjalen ska blockas hårt för att bli så bred som den ska vara. Jag har inga blockningsvajrar och vill inte sätta i tusen nålar, så jag trädde i stickor och använde dem som vajrar för att spänna ut sjalen. Det är väldigt effektivt. Och fiffigt.

Fiffigt är ett ord vi borde använda oftare!

/Maia

3 kommentarer:

Anita sa...

Hej,
Började på den fina halsduken men får det till att man behöver lägga upp 59 maskor och inte 55 som det står i mönstret. Mönster-rapporten är 19 m x 3 = 57 + 1 avig i varje sida. Har jag tänkt rätt?
Hälsningar Anita

Unknown sa...

Hej, när jag läser det skrivna mönstret startar inte varje rapport med en avig (och avslutas) Det gör det däremot i det ritade mönstret.

Den skrivna mönsterrapporten börjar med LLS och avslutas med 2Rtills

Den ritade mönsterrapporten startar och börjar med en avig maska.

Vad är rätt? Hälsningar en novis på stickning.

Maia sa...

Hej!
Jag har gjort ändringar i mönstret nu och det finns nya versioner på Ravelry.
Det är 2A kantmaskor i början och slutet och rapporten börjar med LLS och slutar med 2Rtills, precis som du skriver Ulrica!
Ledsen att det tog sådan tid för mig att svara.
/Maia