torsdag 24 juli 2014

Polwarth

Jag spinner just nu tops av ull från Polwarthfår. Köpt på Den Gamla Skolan tillsammans med en ny laddning med BFL. För första gången har jag köpt 400 gram av varje, så det kommer att räcka till större projekt än en mössa när jag är klar.


Polwarth har lång stapellängd. Det ser ut som åtminstone sju, åtta centimeter och det gör att ullen är otroligt lättspunnen.

Polwarthfåren avlades, enligt Wikipedia, fram i Australien för att man ville att fåren skulle kunna äta saker som växte på andra områden. Utöka deras betesmarker. Polwarth är en ras med bra egenskaper både som köttfår och som ullfår, vilket jag gillar.


Min plan är att spinna upp alla de 400 grammen, tvinna dem till härvor och sedan färga dem. Men det är en väldigt vacker vit färg, så jag får se när de är tvinnade.

Hur som helst. Harriet spinner på och levererar. I alla fall levererar hon mer än väl för de 250 kr vi gav för henne. Jag hoppas kunna köpa en BlissTT lite längre fram, men det är en annan historia.

/Maia

- using BlogPress from my iPhone


Inga kommentarer: