söndag 18 april 2010

Garnslukaren

Jag blev plötsligt sugen på att göra en halv-farmorsrutesjal och nu när jag är en bit på väg inser jag: Det är en garnslukare! Hoppas att den merceriserade bomullen i garnförrådet räcker!


I had a sudden urge to crochet a half granny square shawl. Just like the one Ma Ingalls had in the Little house on the prarie. Only multicolored.

Now, when I'm well on my way I realise: It's a virtual yarn eater! I hope the mercerised cotton in my stash will last.

/Maia

Till Aklejalotte lägger jag som ett post scriptum in detta försök till beskrivning, enbart på svenska (English readers: I refer to Ravelry.com, where you may find similar patterns):

Börja virka såhär:

Lägg upp 5 lösmaskor (lm), slut till en ring med en smygmaska (sm).

Varv 1: Virka 4 lm, 3 stolpar (st) i lm-ringen, 3 lm, 3 st + 1 dst (dubbelstolpe) i lmringen. Vänd.

Varv 2: 4 lm, 3 stolpar i dst-hålet, 2 lm. Spetsgrupp: 3 st, 3 lm, 3 st om de 3 lm från föregående varv. Avsluta varvet med 2 lm, 3 st + 1 dst i hålet för de fyra lösmaskorna som inledde föregående varv. Öka antalet mellanliggande stolpgrupper för varje varv, men börja, sluta och gör spetsgruppen på samma sätt varje varv.

Tänk såhär:
Hela sjalen består av stolpgrupper och lösmaskbågar (och en spetsgrupp där två stolpgrupper samsas i en lösmaskbåge). Varje stolpgrupp består av tre st, varje lösmaskbåge består av två lm. I spetsgruppen gör man dock tre lm.

I början på varje varv gör man fyra lösmaskor. Sista stolpgrupp i varje varv ska göras i denna lösmaskbåge.

I slutet av varje varv gör man en extra dubbelstolpe efter stolpgruppen. Första stolpgrupp i nästa varv ska göras med denna dubbelstolpe som lösmaskbåge.



- using BlogPress from my iPhone

5 kommentarer:

Aklejalotte sa...

Den ser ut att bli jättefin. Hur gör du? Blev lite sugen på att göra en egen. ;)

Maia sa...

Hej Lotte!
Jag har lagt in ett försök till beskrivning nu. Fråga gärna om det är otydligt!

Aklejalotte sa...

Tack! Måste försöka få till lite tid i helgen så att jag kan börja. :) Återkommer om jag kör fast.

Kram

Charlotte sa...

Väldans vackert och trevligt!
Men som du sagt, den slukar garn.
Men lättsamt att göra är den verkligen.

Maia sa...

Det är verkligen vackert, Charlotte, tack!