lördag 28 mars 2015

Jeny's super stretchy bind-off

Testade just Jeny's super stretchy bind-off längst ner på ärmarna på Minikoftan. Och jag gillar det!


Avmaskning av räta börjar såhär: Ett omtag från vänster sida av garnet. En rät maska. Dra omtaget över maskan. Upprepa. Dra den första maskan över den andra.

Sedan fortsätter du genom att göra omslag, sticka en maska, dra över omslaget och sedan dra över föregående maska.

För avig avmaskning görs omslaget från höger.

Här finns en video som visar hur det går till.

http://youtu.be/abBhe-JYmgI

/Maia

- using BlogPress from my iPhone

Har du alltid en stickning...?

En kollega frågade mig om jag har avsättning för allt jag stickar. Ehm. Ja.

Och har jag alltid en stickning på gång. En?

Och så påståendet att hon aldrig ser mig annat än med en stickning. Ja... Vi kanske bara ses på möten där vi mest ska lyssna? Och rätt sällan.

Men jag funderar på hur jag kan lyckas att höra dessa tre saker som kritik. Hur går det till?

Nå. I alla fall. Det är lördag och solen gick just upp. Och jag. Här är några saker som jag vill möta under dagen.


Den nykardade ullen av "Perssons blandning" som...


...kan bli såhär glänsande garn.


Eller koftan till Mini som fick ärmar under mötet igår. Den har säkerhetslinorna kvar uppe vid början på ärmen. Det ska inte vara en röd dekor där.


Men viktigast är nog att klippa upp Minis filt och börja med kanten.


Ärmarna på min Caramel får gärna också bli påbörjade.


Eller också kan jag göra en provlapp med Drops Belle i färgen maskros. Underbara färg!

/Maia


- using BlogPress from my iPhone

torsdag 19 mars 2015

Drops Belle

Jag har köpt Drops Belle till en sommarkofta. Grå och maskrosgul är tanken.

Testade garnet igår och det är ganska knöligt att sticka med eftersom det är mycket löst tvinnat. Jag tror att metallstickor vore bra. Glider kanske bättre.


Färgen är stålgrå i dagsljus och blåbär-och-mjölk (makens namn på färgen) i lampljus. Jag vet inte riktigt om den passar bra med den maskrosgula. Vi får se.

/Maia

using BlogPress from my iPhone

lördag 14 mars 2015

Jag spann våren!

Jag tog fram flätorna från Roar och spann dem. Tvinnade med vit Corriedale från Charlottendals gård. Och trots att namnet på färgställningen från Roar heter något med Nilen så verkar det som om jag spunnit våren. Lyckebergavåren.


/Maia

- using BlogPress from my iPhone

torsdag 5 mars 2015

Trögbloggaren gör bättring

Så mycket som jag inte har bloggat. Här kommer en bildkavalkad.

Jag stickade en halskrage till S. Den har bara blivit större och större vid användning.
Och så stickade jag en mössa till henne. Med stora tofsar. Men kindtofsarna fick jag ta bort och sätta dit knytsnöre istället. Är man två år är det mycket mer praktiskt.
Jag håller på med ett par fårvantar, med afterthought thumb. Det betyder att jag tar upp hålet för tummen i efterhand.
 Och på insidan står det bäbäbäbäbä...
 Och vantar som jag virkade. Har jag bloggat dem? Egenspunnet garn. Jodå.
Och så ett par till sockar i Sju bröder. Kanske lite små efter blockning. Men mysiga i sängen. Lätta att skava av sig när jag är varm.
 Och M:s mössa. Som sitter på varje dag. För det är Merino!
Sådär.

/Maia

måndag 2 mars 2015

Caramel - gör om, gör rätt

Jag är inte alls nöjd med hur mönstret längst ner på Caramellen blivit. Det är extremt snyggt i mindre ulligt garn, men inte i detta fluffiga garnet.


Så jag plockar upp det helt enkelt och gör om. Slätstickat helt enkelt. Och så låter jag kanske nederkanten rulla sig. Jag gillar sånt.

/Maia
- using BlogPress from my iPhone

söndag 1 mars 2015

Veckans framsteg

En och en halv katt kvar på filten.


Två nystan kvar på kroppen på Caramellen.


Trött tumme fick mig att hämta fram Roars fina ull och spinner lite.


Och tulpaner. Tulpaner är viktigt.


/Maia
- using BlogPress from my iPhone